ריצוף הפך מהיבט שולי ובלתי נראה בעיצוב הבית לחלק בלתי נפרד ממנו. שיש ופורצלן הינם שני סוגי הריצוף השכיחים ביותר, אך מה ההבדל ביניהם?

בעבר, ריצוף אלגנטי נחשב לכזה שאין מבחינים בו בחלל. עם השנים הפך הריצוף לחלק בלתי נפרד מהאסתטיקה של בית, והיום – ריצוף הוא לא פחות מאומנות. אף על פי ששוק הריצוף רווי באפשרויות ובחומרים שונים, הבחירה המרכזית היום היא בין גרניט פורצלן לבין שיש, שני סוגי הריצוף הפופולריים ביותר בבתים ובדירות בישראל.

שיש

השיש הוא מחצב טבעי, והינו חומר יקר שיוצר מראה עשיר, מהודר ואלגנטי. היתרון המשמעותי ביותר של השיש הוא המראה החלק והמבריק שלו, לאחר הליטוש. יחד עם זאת, השיש הינו בעל אחוז ספיגה גבוה, לכן הוא רגיש לכתמים ודורש תחזוקה שנתית.

בשנים האחרונות, השיש הקלאסי עושה קאמבק משמעותי ומככב לא רק במדורי עיצוב הבית המובילים, אלא גם בעולם העיצוב התעשייתי, האופנה והטקסטיל. את החזרה לשיש המוכר ניתן לייחס למגמה רחבה של חזרה אל הטבע, שהפכה לזרם מרכזי בעולם העיצוב.

שיש מפורסם בזכות הטקסטורה הייחודית שלו ומגיע במגוון רחב של צבעים. אם אתם מעוניינים בעיצוב מודרני יותר, מלוטש ויוקרתי, אי אפשר לטעות בריצוף שיש- הוא בחירה טרנדית ונצחית גם יחד.

פורצלן

למרות עלייתו המחודשת של השיש, אריחי הפורצלן (המכונים בשם שיווקי “גרניט פורצלן”) הפכו למבוקשים ביותר בישראל, וכבשו בסערה את עולם הבנייה. אריחי הפורצלן שייכים למשפחת אריחי הקרמיקה ועשויים בצורה מעובדת ומלאכותית, בעלי דרגת ספיגות הנמוכה מ0.5%, בניגוד לאריחי השיש. תהליך הייצור של אריחי הקרמיקה מורכב מבסיס של חרס שנדחס בטמפרטורה גבוהה במיוחד ומצופה בחומרים ובצבעים מיוחדים, מה שמעניק להם עמידות גבוהה, צורה ומרקם המותאמים לרצפה ולחיפוי קירות.

אריחי הפורצלן מגיעים בשלושה סוגים של גימורים: פורצלן מט, ציפוי מזוגג של שכבת זכוכית ופורצלן מבריק/חצי מבריק (“לאפטו”). לאריחי הפורצלן יתרונות משמעותיים רבים. בשל הפופולריות שלהם, יש מגוון עצום של ריצופי פורצלן, יותר מכל סוג אריח אחר. בנוסף, ריצוף פורצלן הוא עמיד בפני ספיגה או שחיקה, ואינו דורש תחזוקה מיוחדת. אולי היתרון המשמעותי ביותר הוא, שניתן להדביק ריצוף פורצלן על ריצוף ישן, וכך לחסוך כסף רב בפירוק הריצוף.

יחד עם זאת, פורצלן אינו עמיד במיוחד בפני מכות, שריטות ושברים. במקרים מסוימים נוצרת בו גם הצטברות של לכלוך בין מרווחי האריחים, ויש לנקותם פעם בשנה.